Kasteel Doorwerth staat weer in het teken van de 20ste Airborne Solextoertocht. Alle twintig edities zijn vertrokken van deze locatie. Daar waar nu Solexrijders uit het gehele land bijeenkomen om een toertocht te maken langs verschillende Airborne herdenkingsmonumenten. Langzaam komen de aangemelde Solexisten hun supergrootte medaille, vlaggetje en routeschema met uitleg herdenkingspunten afhalen.

De weergoden zijn ons goed gezind. Niet de warm, een lekker zonnetje en weinig of geen wind. Na een briefing van voorzitter Frank Vonck gaat de stoet om halfelf van start. Met uitzondering van een Solex storing in de eerste meters wordt vlot via Heelsum en Renkum op weg naar Wageningen gereden. Met behulp van verschillende verkeersregelaars kon de groep blijven rijden op verschillende kruispunten.

De eerste halte bij Hotel De Wereld te Wageningen, In 1945 gaf de Canadese geallieerde generaal Charles Foulkes op zaterdag 5 mei, de dag die sedertdien Bevrijdingsdag heet, in dit hotel aan de Duitse bezetter de bevelen voor de aftocht van de Duitse strijdkrachten uit

Nederland, na de overgave van de Duitsers. De overgave van de Duitse strijdkrachten had op 4 mei 1945 plaatsgevonden op de Lüneburger Heide in Duitsland door Admiraal Von Friedeburg ten overstaande van Veldmaarschalk Montgomery. De capitulatie ging 5 mei 1945 om 08:00 in.

Na het bekijken van de muur gedenktekens van Hotel de Wereld en het omstreden kunstwerk Vrijheidsvuur, in de volksmond 'de Paal van Bernhard' geheten was het weer tijd om de route te vervolgen. Wederom twee storingen direct na een pauze, maar met de bezemwagen in de buurt was het geen probleem om deze op te laden. De rest kon weer heerlijk tuffen op en langs de Nederrijndijk richting Achterberg. Van daar via de mooie polderwegen richting Bennekom waar de lunch plaats vond in Pannenkoekenhuis Panorama Hoeve. Met z’n allen lekker buiten genieten van pannenkoeken in het zonnetje of in de schaduw onder de paraplu.

Om drie uur stond iedereen weer te popelen om te gaan rijden. Om via een ommetje uit te komen aan de Ginkelse Heide. Daar waar de Luchtlandingen Ginkelse Heide destijds plaatsvonden. Jaarlijks vindt er op de Ginkelse Heide een dropping plaats ter nagedachtenis van de Slag om Arnhem. In 2006 hebben nog vijf oud-strijders met een tandemsprong en een bestuurbare parachute aan de dropping meegedaan. Daarnaast zijn er ook Engelse en Nederlandse parachutisten gesprongen met de traditionele modellen van de in 1944 gebruikte parachutes. Het Engelse type is niet en het Nederlandse beperkt bestuurbaar.

Bestuurbaar waren wel de Solexen om vanaf de Ginkelse Heide de draad van de route op te pakken en naar Arnhem te rijden. Arnhem Noord met veel mooie nieuwe huizen maar nog slechte wegen op weg naar Wolfheze. Er was toen al door tijdgebrek besloten om de Begraafplaats in Oosterbeek links te laten liggen. Aangezien er een Solexrijder al op weg was naar de begraafplaats is Frank daar naar toe gereden. Vervolgens werd daar niemand aangetroffen. De groep Solexrijders hadden de route naar het Kasteel Doorwerth genomen, waar Frank een ook na een kwartier arriveerde. Al met al een door Chris van Schalwijk goed uitgezette route van 64 kilometer welke voor 64 rijders  werd volbracht.

Frank Vonck.