Verslag van de Pegalex Dom(mer) Solextoertocht, 20 oktober
2013

Deze tocht was alweer de laatste van de door Pegalex
georganiseerde toertochen in 2013. Het jaar dat de Solex 65 werd. De
weersvooruitzichten waren niet 100% gunstig. In de middag konden er zware buien
vallen mogelijk met hagel en onweer. Rond 9 uur 's ochtends waren op de Europese buienradar in Frankrijk grote
buiencomplexen te zien en ze leken koers te zetten richting Nederland. Gelukkig
hebben ze Nederland niet voor de avond bereikt en was het ideaal weer voor een
mooie tocht.

De start was bij het theehuis Rhijnauwen waar het al
verbazingwekkend druk was en de 26 verzamelde Solexen met hun berijder(ster)s
trokken veel belangstelling. Rond 11 uur zetten we koers naar het eerste fort,
het fort bij Vechten. Via een recentelijk tot voetpad omgedoopte brug reden we
door de muren van het fort de binnenplaats op waar de eerste stop was. Hier kon
men zich op de hoogte stellen van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. De Hollandse
Waterlinie was succesvol gebleken in 1672, het rampjaar, om de Fransen te
beletten de steden van Noord- en Zuid Holland te veroveren. Utrecht en omgeving
zijn later opgenomen in de Hollandse Waterlinie maar omdat men het gebied ten
oosten en noorden van Utrecht niet onderwater kon zetten zijn hier een aantal
forten gebouwd waaronder het fort bij Vechten.

Op weg naar het centrum van Utrecht passeerden we een
nagemaakte Romeinse wachttoren en een gedenksteen die de noordgrens van het
Romeinse rijk aangaf. Onderweg diende zich het eerste niet geplande oponthoud
aan, een losgeraakte benzinetank. Het probleem was snel verholpen. Net als bij
de Airborne tocht bleek er een ander evenement op de route liggen: de
Maliebaanloop. Na wat praten met de verkeersregelaar mochten we verder. De
tocht zigzagde door de binnenstad van Utrecht. De goed bezette terrassen en de
vele her en der geparkeerde fietsen vielen op.
Na de stop onderaan de Domtoren ging het slalommend om de toeristen heen
over de Oude Gracht richting Neude. Daar verlieten we de drukte van de
binnenstad en reden langs de recentelijk ingestorte kade muur. Na de Weerdsluis
volgden we de Vecht tot in het pittoreske oude centrum van Maarssen. Bij zuster
Francina werd genoten van de lunch.

25 Solexen gingen daarna pruttelend verder. Een Solex had
besloten dat het genoeg was geweest. Na ongeveer 1 km fietsen/duwen werd
overgegaan tot een nadere inspectie van de Solex. Er was benzine, de sproeier
was niet verstopt, dus werd de bougie vervangen, en zowaar hij liep weer als te
voren. De tocht ging verder langs de Vecht en daarna in de richting van Tienhoven.
Bij het fort werd gestopt. Daar werd aangegeven hoe je je een waterlinie in het
landschap moest voorstellen. Via de mooie lintbebouwing van Tienhoven,
Oud-Maarsseveen en Molenpolder kwamen we weer in Utrecht. Langs de forten de
Gagel, Blauwkapel (korte rook- en snoep-stop) en Voordorp ging de tocht naar
het KNMI in De Bilt. Met de wind mee en de zon in de rug koersten we af op de
achtbaan-brug over de A 27 en via de Uithof en het fort Rhijnauwen bereikten we
het theehuis, waar het nog drukker was dan 's ochtends. De Solexen werden
ingeladen en voldaan werd afscheid van elkaar genomen. Het was weer een fijn
Solex-feest. Deelnemer(ster)s bedankt!

Groet,

Huub & Tom

p.s. Rit statistieken: lengte 52,95 km, 2 uur en 33 minuten
zuivere rijtijd en een gemiddelde snelheid van 20,6 km/uur.