De ronde van Gelderland: de Achterhoek, 9 juni 2013
In tegenstelling tot vorig jaar beloofde het een droge dag te worden. 's Ochtends vroeg, het was rond de 10 graden, verzamelden de 11 dapperen zich bij van der Valk in Duiven. Onder het genot van een warm drankje werd bijgepraat. Rond half negen werden hesjes uitgedeeld en werden de machines gestart. Vol goede moed begon men aan de 'monstertocht'.

Op weg naar Giesbeek hadden we de stormachtige wind tegen. Over de dijk naar Doesburg konden we zien dat het water van de IJssel bezit van de uiterwaarden had genomen.
 Via het Hanze stadje gingen we verder over de IJssel-dijk. Een groep wielrenners, door
de felle wind voortgedreven, schrok van de opduikende Solexen en remde stevig.
Helaas remde de laatste man te laat en duikelde van zijn fiets. Frank als
EHBO-er en fietsenmaker ontfermde zich eerst over de wielrenner en daarna over
zijn fiets. Hij was Frank dankbaar en kon zijn weg vervolgen. Via Steenderen
kwamen we aan in Bronkhorst. Hier werd gestopt en kon men in het kleinste
stadje van Nederland rondkijken. Via Baak en Wichmond werd koers gezet naar
Vorden. Café 'de Herberg', startpunt van de Vordentocht, was nog gesloten. Op weg naar Lochem kwamen we de Spitfires tegen. Die bleken op weg naar Nijmegen te zijn. In
Lochem werd de Zwiepseweg gekozen en zo kwamen we bij de 'Witte Wieven' voor
een koffiestop. De voorkeur ging uit naar warme dranken en zo dicht mogelijk
bij de open haard zitten. Deze brandde voluit.
Na opgewarmd te zijn gingen we met wind mee en helling af volgas naar Barchem. Puffende en ploffende oude motoren kwamen ons te gemoed. De reden werd snel duidelijk, er was een rit gaande. Bij de startplaats van de antieke motoren werd een fotostop ingelast.
De zon begon voorzichtig door te komen en daarmee ging de temperatuur omhoog
naar redelijk comfortabele waarden zeker voor warm aangeklede Solexisten. De
tocht verliep voorspoedig en we bereikten Borculo, ondermeer bekend van een
windhoos. In Borculo wordt uit het verval van de Berkel een watermolen
aangedreven. Die werd door de energiebewuste rijders aan een nader onderzoek
onderworpen. Groenlo, ook wel Grolle, is ondermeer bekend van Grolsch. Er werd
bij de oorspronkelijke brouwerij gestopt. Na Groenlo ging de stoet met een
flinke snelheid (wind mee) naar Winterswijk. Door de reeds afgelegde kilometers
raakte van sommige Solexen het tankje leeg en werd de snelle ren naar de lunch
onderbroken. Door de keuze van het etablissement kon er uitsluitend gezond
gegeten worden. Geen traditionele uitsmijters of saté met frites maar gezonde bollen
met sla en andere verfijnde ingrediënten.
Omdat Theo en Tonnie 26 jaar getrouwd waren was het een lunch met een
feestelijk tintje. Bedankt voor de drankjes! Intussen was de zon, door Bert ook
wel de koperen ploert genoemd, volop gaan schijnen. De rit naar Aalten door het
mooie coulissen landschap kreeg hierdoor een extra dimensie. Via Sinderen, Ulft
en Varsselder zetten we koers naar 's-Heerenberg voor de laatste geplande stop.
Hier werd het routeschema wat in de war gegooid door een wielerkoers. Inplaats
van Stokkum ging de tocht verder via Zeddam. Van Zeddam naar Beek en Didam. Wel
moest er af en toe moest gestopt worden om te tanken. Een Solex liep op een
gegeven moment 1 op 10 (lekkage) terwijl die van Answald slechts 1 liter nodig
scheen te hebben voor 90 km. Na Didam deden we Zevenaar aan en in de verte was
het startpunt/eindpunt al zichtbaar. Nog even een stukje door Duiven en het
startpunt was weer bereikt. Alle Solexen hebben de 148 km lange tocht rijdend
volbracht. Na afloop werd er gezellig nagepraat op het terras in de zon. Met
een tevreden gevoel ging men al of niet op de Solex huiswaarts. Hulde aan Peter
van Dalen en Ruurd Verdurmen die de deze mooie tocht vorig jaar hebben uitgezet
en dit jaar hebben we hem onder prima omstandigheden helemaal kunnen rijden.
Huub Haaker