Onder ideale omstandigheden verzamelden 24 min 3 rijders zich op de parkeerplaats van het Boscafé De Beken. Drie personen die zich aangemeld hadden, konden niet komen wegens ziekte en omdat de Solex niet aan de praat te krijgen was. Voor wie hem nog een keer wil rijden met de route.nl-app op de telefoon, het is route 2458135. Nadat Tom had aangegeven dat men Corona-proof koffie kon bestellen, werd er naast koffie en andere dranken ook genoten van flinke appeltaart punten met slagroom.
Gelaafd werd aan de tocht begonnen. Zonder problemen startten de Solexen. Via Wageningen-Hoog reden we naar de campus van Wageningen Universiteit. Daar werd voor het eerst gestopt om het een en ander vast te zetten aan de meest roestigste Solex die overigens prima rijdt. Via het Binnenveld werd de Grift bereikt. Dit gekanaliseerde riviertje stroomt van de Grebbeberg naar het IJsselmeer en vormt de ruggengraat van de Grebbelinie. De Grebbelinie was een oude verdedigingslinie. Het drassige gebied van de Gelderse vallei werd ten tijde van de Republiek van de Zeven Verenigde Nederlanden in 1744 omgevormd tot een verdedigingswerk om Holland en Utrecht te verdedigen tegen de inval van vijanden. Grote gebieden werden onder water gezet met water uit de Rijn bij Rhenen via de Grift en met behulp van kades werd voorkomen dat het water wegliep naar het IJsselmeer. De linie werd verdedigd met kazematten en forten. In de winter van 1940 werd de linie omgevormd tot de hoofdverdedigingslinie van het westen van Nederland.
De volgende stop was in de Valleistraat in Veenendaal. Daar is nog een kazemat van de Grebbelinie bewaard gebleven, min of meer verstopt in een tuin. Slalommend door Veenendaal vervolgden we de tocht om stoplichten te vermijden. Via de Rode Haan (een sluizen complex van de Grebbelinie) reden we naar de Emminkhuizerberg waar op de kade aldaar gestopt werd bij een plaquette met uitleg over de Grebbelinie. Via het achterland van Renswoude en Scherpenzeel werd de Grebbelinie gekruist en vervolgden we onze weg naar De Dennen waar we geheel Corona-proof de lunch gebruikten. Ook nu weer startten alle Solexen en werd koers gezet naar het Fort aan de Buursteeg. Hier is het informatie centrum over de Grebbelinie gevestigd. Na het bekijken van de informatie, werd de terugtocht aanvaard. Dit ging via het industrie gebied De Batterijen in Veenendaal, het Pakhuis, de Kade en de Maanderdijk. Daar kreeg Johan pech met zijn gas-spaak, maar dat kon verholpen worden. Omdat de groep uit het zicht verdwenen was, werd door Ruurd blind de achtervolging ingezet. Dat ging niet foutloos. Ruurd reed rechtdoor terwijl er rechts afgeslagen moest worden. Maar hij keek na enige tijd achterom, keerde om en na enige snelle kilometers werd de wachtende groep bij het zwembad in Bennekom teruggevonden. Via het (smalle) fietspad door het Bennekomse bos en Quadenoord werd zonder problemen de startlocatie bereikt. Het was gelukkig een tocht zonder technische of andere problemen. De fietsbanden van Frank konden in zijn fietstas blijven. Het weer en de totale ambiance maakten het tot een succes zeker na de lange tijd van de verplichte Corona pauze. Wij danken de deelnemers uit Noord Holland, Brabant, de Liemers, de Betuwe en Arnhem, Velp, gemeente Renkum, Ede, Bennekom en Wageningen en last but not least Leo uit het verre Kranenburg. Zonder deelnemers geen tocht.
Huub & Tom